Aerob træning

Sådan får du pusten igen

Sådan får du pusten igen

Vi får alle sammen åndenød, når vi anstrenger os. Det er med til at forbedre din kondition og styrke.
Men hvordan får du vejret igen, når du er blevet forpustet? Det kan du heldigvis træne!

Sådan gør du:

1. Træk vejret dybt ned i lungerne igennem næsen
2. Spids din mund, som om du skal til at fløjte
3. Pust luften langsomt ud mellem dine læber

Når luften møder modstand på vej ud holder du dine luftveje åbne. På den måde får du kontrol over din vejrtrækning.

Mit gode liv.dk

Hvad er aerob træning?

Aerob træning er konditionstræning, hvor dine muskler bruger ilt. Det tager tid for ilten at nå med blodet ud til musklerne, derfor er aerob træning typisk langvarig træning (mere end 20 min). Modsat har vi den anaerobe træning, som er kortvarig, meget intens og ikke kræver ilt.
Aerob træning er den træningsform, vi oftest benytter til konditionstræning, fx.: 
 
• Gang
• Løb og cykling uden spurt
• Svømning
• Dans

Dvs. aktiviteter, der typisk varer i længere tid ad gangen og hvor vi benytter de store muskelgrupper på kroppen. Aerob træning kan sammensættes som man vil – du kan både træne kontinuerligt, dvs. ud i én streg eller efter intervalprincippet.
Det er dog ikke altid muligt at opdele alle aktiviteter i ren aerob træning. Aktiviteter såsom svømning, fodbold eller håndboldkampe indeholder elementer af både aerob og anaerob træning.
(…)
 

Aerob træning giver god kondition

Den aerobe træning gør dig også bedre i stand til at optage og transportere ilt rundt i kroppen. Det betyder, at du bliver bedre til at arbejde langvarigt – ved hjælp af ilt.
 
• Der er flere effekter ved at træne aerobt. Vi danner bl.a. mere blod, og det har to betydninger:
• Den ene er, at der nu kan transporteres mere ilt rundt i kroppen.
• Den anden er, at hjertet kan pumpe mere blod ud i kroppen per slag.

Samlet set gør det dig i stand til at kunne træne i længere tid, fordi forsyningen af ilt til dine muskler bliver meget bedre. Dine muskler bliver også bedre til at udnytte ilten - og ikke mindst til at forbrænde fedt. Det skyldes, at den aerobe træning øger forbrændingsprocesserne. 
 
(Kilde: Cand.scient. Kristiane H. Halkier)