Mental sundhed

Mental sundhed - FAKTA

Mental sundhed

Sundhedsstyrelsen tager udgangspunkt i WHO’s opfattelse af mental sundhed som en tilstand af trivsel, hvor individet kan udfolde sine evner, kan håndtere dagligdags udfordringer og stress, samt indgå i fællesskaber med andre mennesker.

Mental sundhed har to dimensioner:

  • Oplevelse: At opleve at have det godt, at være overvejende glad, i godt humør og tilfreds med livet.
  • Funktion: At kunne klare dagligdags gøremål, som fx at købe ind, lave mad, gå på arbejde eller i skole, indgå i sociale relationer og at kunne håndtere de forskellige udfordringer, som en almindelig dagligdag kan byde på.

(kilde: Forebyggelsespakke: Mental sundhed, Sundhedsstyrelsen 2012)

Et godt åndedræt - FAKTA

Et godt åndedræt

  • Fungerer som dit indre brusebad, hvor affaldsstoffer renses ud, og ny næring sendes rundt via den øgede blodcirkulation samt massage af organerne for hvert eneste åndedrag.
  • Virker som en sprøjte, der sender energi rundt i kroppen og ilt ud til hver eneste lille celle – cellerne lever af ilt som det vigtigste næringsstof.
  • Giver ro til natten og fungerer som den bedste sovepille, du kunne ønske dig.
  • Virker yderst afstressende for både krop og sind. Nedsætter helt konkret udskillelsen af stresshormon.
  • Virker yderst positivt på tanker, følelser og kropsbevidsthed - ja sågar angst og depressions-dæmpende.

(Kilde: Lotte Paarup, fysioterapeut, Åndedrættet.nu )

Mental sundhed

Hvordan har du det i dag? Er du forkølet, har du ondt i benet, har du hovedpine? Er du stresset, træt eller ked af det?

Din sundhed gælder både din fysik og din psykiske eller mentale tilstand. Det er ofte nemmere at svare på spørgsmål om din fysiske sundhed end om din mentale sundhed. Et brækket ben ved vi hvad er, men stress kan være sværere at forklare.

Mental sundhed handler også om, hvordan du har det indeni, at være den du er og at turde stå ved og acceptere sig selv. Det er vigtigt at have selvtillid - at tro på, at du kan, have selvværd - at kunne lide sig selv. Det er byggestenene til den mentale sundhed. Balance skaber overskud, men det er ikke altid sådan, vi har det.

Stress og depression påvirker kroppen. Man trækker vejret overfladisk, kroppen får ikke nok ilt og man sover dårligt om natten. Både det fysiske og mentale velvære bliver påvirket. Der er en fin balance mellem det psykiske velvære og kroppens fysik.

Danske undersøgelser viser, at mange unge i dag er i mental ubalance. De føler sig trætte, stressede, og de har tit hovedpine og svært ved at falde i søvn. Undersøgelser viser, at mange unge mennesker ryger pga. stress.

Vi reagerer på forskellige måder, når vi er stressede. Nogle løber en tur, hører musik, snakker med en kammerat, og andre tænder en smøg. Hvad gør du?